Jag har skrivit tidigare om hur jag använder ginseng för att hjälpa till att hålla koncentrationen på topp även när kroppen säger ifrån. Jag har även skrivit om Yukio Mishima och hur han upptäckte att när han började träna så började hans hjärna fungera bättre – han tänkte skarpare helt enkelt. Jag har haft lite dåligt samvete för att jag inte riktigt följt i hans fotspår – min träning har varit lite väl sporadisk. Det har jag ändrat på under de senaste månaderna.

Men bara vad gäller träning; jag tänker inte följa hans exempel och bli galen. Att stå där och försöka uppmana militären till en kupp för att göra Carl XVI Gustaf till envåldshärskare är jag inte så pigg på. Jag tror att reaktionen skulle bli den samma som Mishima fick – att soldaterna helt enkelt tycker jag är lite konstig. Att sedan avsluta det hela med självmord… ja det får vara för min del!

Men träning är bra!

Det där med träning är dock en helt annan sak och som sagt, jag har där börjat bli mer seriös. Det startade under sommaren, då jag ju fick mer fritid. Normalt skulle jag fyllt det allra mesta av den fritiden med att skriva eller läsa böcker – trots goda föresatser om att tänka på min kropp och hålla igång mer. I år gick det dock mycket bättre och det blev ett antal timmar per vecka, timmar som inte minskade utan snarare ökade lite. Så långt så bra men det fanns ytterligare ett hinder i vägen – semesterns slut.

Skulle jag orka fortsätta träna även efter semestern eller skulle det bli pannkaka av allting? Jag lovade mig själv att göra mitt allra bästa för att inte falla tillbaka in i aktivitet. Målet var minst två timmars träning per vecka, alltid, och gärna lite mer. Nu när semestern är över sedan ett antal månader kan jag inte säga annat än att jag lyckats.

Får mer gjort

Denna träningsdos har heller inte gjort att jag fått mindre tid över till skrivandet. Tvärtom, tack vare träningen känner jag mig piggare och får på så vis mer gjort under min vakna tid än jag annars skulle. Ingenting konstigt med det: en vältränad kropp orkar helt enkelt mer än en otränad, och hjärnan är också en del av kroppen. Träningen gör alltså att jag känner mig mindre trött än mer även nu när jag är tillbaka på jobbet.

Sist men inte minst så skulle jag också vilja nämna NOCCO som jag upptäckte i somras och som hjälpte till att hålla igång med träningen. NOCCO är, i princip, en kolsyrad läskedryck men med den skillnaden att den inte innehåller några kolhydrater. Finns i flera olika smaker och ger snabbt energi vilket gör det lätt att komma ut och springa till exempel. Favoriten är citron/lime som är väldigt god och frisk och perfekt som svalkande dryck under sommaren. Men jag har provat alla smakerna och ingen är dålig, även jag personligen inte är så förtjust i citrus/fläder, även om den också slinker ner.